Teltonika FM5300: Różnice pomiędzy wersjami

Z Dokumentacja
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 24 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 4: Linia 4:
 
*monitorowanie pracy na biegu jałowym
 
*monitorowanie pracy na biegu jałowym
 
*monitorowanie pracy tachografu
 
*monitorowanie pracy tachografu
*FMS CAN
+
*odczyt FMS
 
*heartbeat
 
*heartbeat
 
*możliwość podłączenia sond paliwa
 
*możliwość podłączenia sond paliwa
Linia 81: Linia 81:
 
[[File:Fm5300m1.jpg|thumb|left|text-top|500px|Podważ obudowę urządzenia płaskim narzędziem w miejscu pokazanym na zdjęciu.]]
 
[[File:Fm5300m1.jpg|thumb|left|text-top|500px|Podważ obudowę urządzenia płaskim narzędziem w miejscu pokazanym na zdjęciu.]]
  
 +
<br/>[[File:Fm5300m2.jpg|thumb|left|text-top|500px|Następnie, kartę SIM wsunąć w sposób pokazany na zdjęciu. Zamknąć obudowę urządzenia.]]
  
 +
<br/>[[File:Fm5300m3.jpg|thumb|left|text-bottom|500px|Anteny GPS i GSM podłączyć do złącz jak pokazano na obrazku.]]
  
  
Linia 129: Linia 131:
  
  
<br/>[[File:Fm5300m2.jpg|thumb|left|text-top|500px|Następnie, kartę SIM wsunąć w sposób pokazany na zdjęciu. Zamknąć obudowę urządzenia.]]
 
  
  
Linia 157: Linia 158:
  
  
<br/>[[File:Fm5300m3.jpg|thumb|left|text-bottom|500px|Anteny GPS i GSM podłączyć do złącz jak pokazano na obrazku.]]<br/>Urządzenie jest gotowe do pierwszej konfiguracji.
+
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<br/>Urządzenie jest gotowe do pierwszej konfiguracji.
  
 
== Konfiguracja urządzenia ==
 
== Konfiguracja urządzenia ==
 +
 +
Podłączenie urządzenia do Wialonu odbywa się za pomocą aplikacji FM53XX&nbsp;Configurator.
 +
 +
#Z zasilacza 12V należy podłączyć przewód dodatni (do przewodu czerwonego) i ujemny (do przewodu czarnego).
 +
#Przewodem USB podłączyć nadajnik do komputera.
 +
#Pobrać pakiet konfiguracyjny FM5300 ze strony poniżej
 +
 +
[http://diagomatic.pl/urzadzenia/FM5300.zip ''http://diagomatic.pl/urzadzenia/FM5300.zip'']
 +
<ol start="4">
 +
<li>Zainstalować sterownik USB, a następnie włączyć program FM53XX konfigurator jako administrator.</li>
 +
<li>Wybrać port COM, do którego podłączono urządzenie.&nbsp;Kliknąć Connect, a następnie Load.</li>
 +
<li>Kliknąć Load from File, a następnie wybrać plik FM5300_config.xml</li>
 +
<li>Ustawienia parametrów, które powinno przesyłać urządzenie można dowolnie konfigurować w zakładce IO.</li>
 +
<li>Kliknąć Save. Ustawienia zostaną zapisane na urządzeniu. Następnie Disconnect. Urządzenie może być odłączone.</li>
 +
</ol>
  
 
== Instrukcja podłączenia ==
 
== Instrukcja podłączenia ==
 +
 +
[[File:FM5300 wiring scheme.png|thumb|left|700px|Podłączenie FM5300 (kliknij, aby powiększyć)]]
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
Przewód do wykrywania zapłonu musi być podłączony w miejscu, w którym doprowadzone jest stałe zasilanie podczas rozruchu silnika. Zazwyczaj jest to przekaźnik.
 +
 +
{| border="1" cellspacing="0" cellpadding="1" style="width:500px;"
 +
|-
 +
! height="20" width="64" scope="col" | PIN
 +
! width="64" scope="col" | Kolor przewodu
 +
! width="69" scope="col" | Funkcja
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 10
 +
| Brązowy
 +
| - Zewnętrzna bateria
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 9
 +
| Biało pomarańczowy
 +
| Wyjście 2
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 8
 +
| Biało brązowy
 +
| Wyjście 3
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 7
 +
| Biało niebieski
 +
| Analogowe wejście 2
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 6
 +
| Biało żółty
 +
| Analogowe wejście 4
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 5
 +
| Biało zielony
 +
| Cyfrowe wejście 2
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 4
 +
| Różowy
 +
| Cyfrowe wejście 4
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 3
 +
| Niebieski
 +
| 1Wire zasilanie
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 2
 +
| Biało czarny
 +
| Can Low
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 1
 +
| Czarny
 +
| - Zasilanie
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 20
 +
| Brązowy
 +
| + Zewnętrzna bateria
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 19
 +
| Purpurowy
 +
| Wyjście 1
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 18
 +
| Biało purpurowy
 +
| Wyjście 4
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 17
 +
| Szary
 +
| Analogowe wejście 1
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 16
 +
| Biało szary
 +
| Analogowe wejście 3
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 15
 +
| Żółty
 +
| Cyfrowe wejście 1
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 14
 +
| Biały
 +
| Cyfrowe wejście 3
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 13
 +
| Zielony
 +
| 1Wire dane
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 12
 +
| Biało czerwony
 +
| Can High
 +
|-
 +
| height="20" align="right" | 11
 +
| Czerwony
 +
| + Zasilanie
 +
|}
 +
 +
 +
 +
=== Opis gniazda RJ11 ===
 +
 +
{| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:175px;"
 +
|-
 +
! height="20" width="30" scope="col" | PIN
 +
! width="64" scope="col" | Opis
 +
|-
 +
| height="20" style="text-align: center;" | 1
 +
| Mic sygnał
 +
|-
 +
| height="20" style="text-align: center;" | 2
 +
| Głosnik out 2
 +
|-
 +
| height="20" style="text-align: center;" | 3
 +
| Głośnik out 1
 +
|-
 +
| height="20" style="text-align: center;" | 4
 +
| Mic GND
 +
|}
 +
 +
[[File:FM5300 wiring scheme 2.png|RTENOTITLE]]
  
 
== Konfiguracja czujników związanych z pracą pojazdu ==
 
== Konfiguracja czujników związanych z pracą pojazdu ==
  
<span style="font-size: 13px;">&nbsp;</span>
+
Poniżej przedstawiono listę wszystkich wartości parametrów przesyłanych przez urządzenie, które można skonfigurować jako [[Obiekty#Czujniki.C2.A0|czujniki]]. Przykładowo, aby skonfigurowac czujnik z napięciem akumulatora:
 +
 
 +
*Typ czujnika: Czujnik napięcia
 +
*System miar: V
 +
*Parametr: pwr_ext
 +
 
 +
Dla akcelerometru (w jego przypadku zastosowano przelicznik *100, który należy uwzględnić):
 +
 
 +
*Typ czujnika: Akcelerometr
 +
*System miar: g
 +
*Parametr: param83/const100
 +
 
 +
{| border="1" cellspacing="1" cellpadding="1" style="width:500px;"
 +
|-
 +
! height="40" width="178" scope="col" | Nazwa
 +
! width="64" scope="col" | Typ czujnika
 +
! width="64" scope="col" | Jednostka
 +
! width="64" scope="col" | Przelicznik
 +
! width="119" scope="col" | Parametr
 +
|-
 +
| height="40" width="178" | Czujnik zapłonu
 +
| width="64" | Czujnik zapłonu
 +
| width="64" | -
 +
| width="64" | -
 +
| width="119" | in1
 +
|-
 +
| height="80" width="178" | Cyfrowe wejście 2
 +
| width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy
 +
| width="64" | -
 +
| width="64" | -
 +
| width="119" | in2
 +
|-
 +
| height="80" width="178" | Cyfrowe wejście 3
 +
| width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy
 +
| width="64" | -
 +
| width="64" | -
 +
| width="119" | in3
 +
|-
 +
| height="60" width="178" | Analogowe wejście 1
 +
| width="64" | Czujnik niestandardowy
 +
| width="64" | mV
 +
| width="64" | x1
 +
| width="119" | adc1
 +
|-
 +
| height="40" width="178" | Napięcie źródła zasilania
 +
| width="64" | Czujnik napięcia
 +
| width="64" | V
 +
| width="64" | x1
 +
| width="119" | pwr_ext
 +
|-
 +
| height="80" width="178" | Przebieg
 +
| width="64" | Odometr z urządzenia
 +
| width="64" | m
 +
| width="64" | x1
 +
| width="119" | param199
 +
|-
 +
| height="80" width="178" | Podłączenie iButton
 +
| width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy
 +
| width="64" | -
 +
| width="64" | x1
 +
| width="119" | param251
 +
|-
 +
| height="80" width="178" | Jazda autoryzowana (iButton podłączony)
 +
| width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy
 +
| width="64" | -
 +
| width="64" | x1
 +
| width="119" | param252
 +
|-
 +
| height="80" width="178" | Czujnik nagłego hamowania
 +
| width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy
 +
| width="64" | -
 +
| width="64" | x1
 +
| width="119" | param253
 +
|-
 +
| height="80" width="178" | Czujnik nagłego przyspieszania
 +
| width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy
 +
| width="64" | -
 +
| width="64" | x1
 +
| width="119" | param253
 +
|-
 +
| height="80" width="178" | Czujnik nagłego skręcania
 +
| width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy
 +
| width="64" | -
 +
| width="64" | x1
 +
| width="119" | param253
 +
|-
 +
| height="40" width="178" | Akcelerometr
 +
| width="64" | Akcelerometr
 +
| width="64" | g
 +
| width="64" | x100
 +
| width="119" | param254
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
 
 +
Dodatkowo, w&nbsp;przypadku czujnika nagłego hamowania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
 +
 
 +
{| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:350px;"
 +
|-
 +
! scope="col" | X
 +
! scope="col" | a
 +
! scope="col" | b
 +
|-
 +
| 0
 +
| 0
 +
| 0
 +
|-
 +
| 2
 +
| 0
 +
| 1
 +
|-
 +
| 3
 +
| 0
 +
| 0
 +
|}
 +
 
 +
W&nbsp;przypadku czujnika nagłego przyspieszania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
 +
 
 +
{| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:350px;"
 +
|-
 +
! scope="col" | X
 +
! scope="col" | a
 +
! scope="col" | b
 +
|-
 +
| 0
 +
| 0
 +
| 0
 +
|-
 +
| 1
 +
| 0
 +
| 1
 +
|-
 +
| 2
 +
| 0
 +
| 0
 +
|}
 +
 
 +
W&nbsp;przypadku czujnika nagłego skręcania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
 +
 
 +
{| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:350px;"
 +
|-
 +
! scope="col" | X
 +
! scope="col" | a
 +
! scope="col" | b
 +
|-
 +
| 0
 +
| 0
 +
| 0
 +
|-
 +
| 3
 +
| 0
 +
| 1
 +
|-
 +
| 4
 +
| 0
 +
| 0
 +
|}
 +
 
 +
Następnie, należy zapisać wszystkie wartości i jeszcze raz wejśc we właściwości obiektu. W zakładce ''Jazda Eko należy dodać następujące kryteria:''
 +
 
 +
{| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:600px;"
 +
|-
 +
! scope="col" | Kryterium
 +
! scope="col" | Nazwa
 +
! scope="col" | Min wartość
 +
! scope="col" | Maks wartość
 +
! scope="col" | Grzywna
 +
! scope="col" | Weryfikator
 +
|-
 +
| Hamowanie, g
 +
| Nagłe hamowanie
 +
| 0.3
 +
| ''puste''<br/>
 +
| 10
 +
| Czujnik nagłego hamowania
 +
|-
 +
| Przyspieszenie, g
 +
| Nagłe przyspieszenie
 +
| 0.3
 +
| ''puste''<br/>
 +
| 10
 +
| Czujnik nagłego przyspieszania
 +
|-
 +
| Skręt, g
 +
| Nagłe skręcanie
 +
| 0.3
 +
| puste
 +
| 10
 +
| Czujnik nagłego skręcania
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
 
 +
Po zapisaniu danych kryteria eco driving zostastaną utworzone. Dodatkowo, możesz zmieniać wartości minimalne oraz grzywnę według swoich potrzeb.&nbsp;&nbsp;<span style="font-size: 13px;">&nbsp;</span>
 
[[Category:Urządzenia]]
 
[[Category:Urządzenia]]

Aktualna wersja na dzień 10:46, 13 wrz 2016

Teltonika FM5300
Zaawansowany lokalizator GPS dedykowany do montażu w dużych flotach firm transportowych i profesjonalnych przewoźników. Urządzenie posiada rozbudowany zestaw portów komunikacyjnych (CAN, 2xRS-232), wejścia analogowe (4szt.) i cyfrowe (2szt.). Lokalizator współpracuje z terminalami Garmin oraz oferuje zdalny odczyt danych z tachografów (DDD i K-line) i obsługę FMS w samochodach ciężarowych. Oprogramowanie nadajnika  pozwala na konfigurację urządzenia dla 4 profilów użytkownika. 

Funkcje urządzenia

  • monitorowanie pracy na biegu jałowym
  • monitorowanie pracy tachografu
  • odczyt FMS
  • heartbeat
  • możliwość podłączenia sond paliwa
  • licznik przebiegu
  • wsparcie dla przycisku SOS
  • wsparcie dla rozmów audio
  • wsparcie detekcji temperatury ładunku
  • detekcja zapłonu
  • monitorowanie napięcia akumulatora
  • wsparcie dla kamer
  • alarm o odłączeniu urządzenia
  • wsparcie dla Garmin
  • pomiar przyspieszeń podczas nagłych manewrów
  • 4 cyfrowe wejścia
  • 4 analogowe wejścia
  • 4 cyfrowe wyjścia
  • 1-Wire
  • 2x RS232
  • FOTA
  • zewnętrzna antena GPS i GSM
  • pamięć 47 615 rekordów

Dane techniczne

Parametr Specyfikacja
Wymiary

104,1 mm 76,8 mm x 31,5 mm

Waga 190 g
Sieć GSM/GPRS
Zakres częstotliwości 850/900/1800/1900 MHz
Czułość GPS -160dBm
Dokładność GPS 2 m
Czas szukania sygnału GPS

Zimny start 35 s

Ciepły start 25 s

Gorący start 2 s


Zakres napięcia DC 10V - 30V
Bateria Wbudowana - 8,4 V 550 mAh
Temperatura przechowywania od -40 °C do +60 °C
Temperatura pracy od -20 °C do +50 °C

Instalacja karty SIM

Podważ obudowę urządzenia płaskim narzędziem w miejscu pokazanym na zdjęciu.

Następnie, kartę SIM wsunąć w sposób pokazany na zdjęciu. Zamknąć obudowę urządzenia.

Anteny GPS i GSM podłączyć do złącz jak pokazano na obrazku.























































Urządzenie jest gotowe do pierwszej konfiguracji.

Konfiguracja urządzenia

Podłączenie urządzenia do Wialonu odbywa się za pomocą aplikacji FM53XX Configurator.

  1. Z zasilacza 12V należy podłączyć przewód dodatni (do przewodu czerwonego) i ujemny (do przewodu czarnego).
  2. Przewodem USB podłączyć nadajnik do komputera.
  3. Pobrać pakiet konfiguracyjny FM5300 ze strony poniżej

http://diagomatic.pl/urzadzenia/FM5300.zip

  1. Zainstalować sterownik USB, a następnie włączyć program FM53XX konfigurator jako administrator.
  2. Wybrać port COM, do którego podłączono urządzenie. Kliknąć Connect, a następnie Load.
  3. Kliknąć Load from File, a następnie wybrać plik FM5300_config.xml
  4. Ustawienia parametrów, które powinno przesyłać urządzenie można dowolnie konfigurować w zakładce IO.
  5. Kliknąć Save. Ustawienia zostaną zapisane na urządzeniu. Następnie Disconnect. Urządzenie może być odłączone.

Instrukcja podłączenia

Podłączenie FM5300 (kliknij, aby powiększyć)




















Przewód do wykrywania zapłonu musi być podłączony w miejscu, w którym doprowadzone jest stałe zasilanie podczas rozruchu silnika. Zazwyczaj jest to przekaźnik.

PIN Kolor przewodu Funkcja
10 Brązowy - Zewnętrzna bateria
9 Biało pomarańczowy Wyjście 2
8 Biało brązowy Wyjście 3
7 Biało niebieski Analogowe wejście 2
6 Biało żółty Analogowe wejście 4
5 Biało zielony Cyfrowe wejście 2
4 Różowy Cyfrowe wejście 4
3 Niebieski 1Wire zasilanie
2 Biało czarny Can Low
1 Czarny - Zasilanie
20 Brązowy + Zewnętrzna bateria
19 Purpurowy Wyjście 1
18 Biało purpurowy Wyjście 4
17 Szary Analogowe wejście 1
16 Biało szary Analogowe wejście 3
15 Żółty Cyfrowe wejście 1
14 Biały Cyfrowe wejście 3
13 Zielony 1Wire dane
12 Biało czerwony Can High
11 Czerwony + Zasilanie


Opis gniazda RJ11

PIN Opis
1 Mic sygnał
2 Głosnik out 2
3 Głośnik out 1
4 Mic GND

RTENOTITLE

Konfiguracja czujników związanych z pracą pojazdu

Poniżej przedstawiono listę wszystkich wartości parametrów przesyłanych przez urządzenie, które można skonfigurować jako czujniki. Przykładowo, aby skonfigurowac czujnik z napięciem akumulatora:

  • Typ czujnika: Czujnik napięcia
  • System miar: V
  • Parametr: pwr_ext

Dla akcelerometru (w jego przypadku zastosowano przelicznik *100, który należy uwzględnić):

  • Typ czujnika: Akcelerometr
  • System miar: g
  • Parametr: param83/const100
Nazwa Typ czujnika Jednostka Przelicznik Parametr
Czujnik zapłonu Czujnik zapłonu - - in1
Cyfrowe wejście 2 Niestandardowy czujnik cyfrowy - - in2
Cyfrowe wejście 3 Niestandardowy czujnik cyfrowy - - in3
Analogowe wejście 1 Czujnik niestandardowy mV x1 adc1
Napięcie źródła zasilania Czujnik napięcia V x1 pwr_ext
Przebieg Odometr z urządzenia m x1 param199
Podłączenie iButton Niestandardowy czujnik cyfrowy - x1 param251
Jazda autoryzowana (iButton podłączony) Niestandardowy czujnik cyfrowy - x1 param252
Czujnik nagłego hamowania Niestandardowy czujnik cyfrowy - x1 param253
Czujnik nagłego przyspieszania Niestandardowy czujnik cyfrowy - x1 param253
Czujnik nagłego skręcania Niestandardowy czujnik cyfrowy - x1 param253
Akcelerometr Akcelerometr g x100 param254


Dodatkowo, w przypadku czujnika nagłego hamowania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:

X a b
0 0 0
2 0 1
3 0 0

W przypadku czujnika nagłego przyspieszania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:

X a b
0 0 0
1 0 1
2 0 0

W przypadku czujnika nagłego skręcania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:

X a b
0 0 0
3 0 1
4 0 0

Następnie, należy zapisać wszystkie wartości i jeszcze raz wejśc we właściwości obiektu. W zakładce Jazda Eko należy dodać następujące kryteria:

Kryterium Nazwa Min wartość Maks wartość Grzywna Weryfikator
Hamowanie, g Nagłe hamowanie 0.3 puste
10 Czujnik nagłego hamowania
Przyspieszenie, g Nagłe przyspieszenie 0.3 puste
10 Czujnik nagłego przyspieszania
Skręt, g Nagłe skręcanie 0.3 puste 10 Czujnik nagłego skręcania


Po zapisaniu danych kryteria eco driving zostastaną utworzone. Dodatkowo, możesz zmieniać wartości minimalne oraz grzywnę według swoich potrzeb.