Teltonika FM5300
Spis treści
Funkcje urządzenia
- monitorowanie pracy na biegu jałowym
- monitorowanie pracy tachografu
- odczyt FMS
- heartbeat
- możliwość podłączenia sond paliwa
- licznik przebiegu
- wsparcie dla przycisku SOS
- wsparcie dla rozmów audio
- wsparcie detekcji temperatury ładunku
- detekcja zapłonu
- monitorowanie napięcia akumulatora
- wsparcie dla kamer
- alarm o odłączeniu urządzenia
- wsparcie dla Garmin
- pomiar przyspieszeń podczas nagłych manewrów
- 4 cyfrowe wejścia
- 4 analogowe wejścia
- 4 cyfrowe wyjścia
- 1-Wire
- 2x RS232
- FOTA
- zewnętrzna antena GPS i GSM
- pamięć 47 615 rekordów
Dane techniczne
| Parametr | Specyfikacja |
| Wymiary |
104,1 mm 76,8 mm x 31,5 mm |
| Waga | 190 g |
| Sieć | GSM/GPRS |
| Zakres częstotliwości | 850/900/1800/1900 MHz |
| Czułość GPS | -160dBm |
| Dokładność GPS | 2 m |
| Czas szukania sygnału GPS |
Zimny start 35 s Ciepły start 25 s Gorący start 2 s
|
| Zakres napięcia | DC 10V - 30V |
| Bateria | Wbudowana - 8,4 V 550 mAh |
| Temperatura przechowywania | od -40 °C do +60 °C |
| Temperatura pracy | od -20 °C do +50 °C |
Instalacja karty SIM
Urządzenie jest gotowe do pierwszej konfiguracji.
Konfiguracja urządzenia
Podłączenie urządzenia do Wialonu odbywa się za pomocą aplikacji FM53XX Configurator.
- Z zasilacza 12V należy podłączyć przewód dodatni (do przewodu czerwonego) i ujemny (do przewodu czarnego).
- Przewodem USB podłączyć nadajnik do komputera.
- Pobrać pakiet konfiguracyjny FM5300 ze strony poniżej
http://diagomatic.pl/urzadzenia/FM5300.zip
- Zainstalować sterownik USB, a następnie włączyć program FM53XX konfigurator jako administrator.
- Wybrać port COM, do którego podłączono urządzenie. Kliknąć Connect, a następnie Load.
- Kliknąć Load from File, a następnie wybrać plik FM5300_config.xml
- Ustawienia parametrów, które powinno przesyłać urządzenie można dowolnie konfigurować w zakładce IO.
- Kliknąć Save. Ustawienia zostaną zapisane na urządzeniu. Następnie Disconnect. Urządzenie może być odłączone.
Instrukcja podłączenia
Przewód do wykrywania zapłonu musi być podłączony w miejscu, w którym doprowadzone jest stałe zasilanie podczas rozruchu silnika. Zazwyczaj jest to przekaźnik.
| PIN | Kolor przewodu | Funkcja |
|---|---|---|
| 10 | Brązowy | - Zewnętrzna bateria |
| 9 | Biało pomarańczowy | Wyjście 2 |
| 8 | Biało brązowy | Wyjście 3 |
| 7 | Biało niebieski | Analogowe wejście 2 |
| 6 | Biało żółty | Analogowe wejście 4 |
| 5 | Biało zielony | Cyfrowe wejście 2 |
| 4 | Różowy | Cyfrowe wejście 4 |
| 3 | Niebieski | 1Wire zasilanie |
| 2 | Biało czarny | Can Low |
| 1 | Czarny | - Zasilanie |
| 20 | Brązowy | + Zewnętrzna bateria |
| 19 | Purpurowy | Wyjście 1 |
| 18 | Biało purpurowy | Wyjście 4 |
| 17 | Szary | Analogowe wejście 1 |
| 16 | Biało szary | Analogowe wejście 3 |
| 15 | Żółty | Cyfrowe wejście 1 |
| 14 | Biały | Cyfrowe wejście 3 |
| 13 | Zielony | 1Wire dane |
| 12 | Biało czerwony | Can High |
| 11 | Czerwony | + Zasilanie |
Opis gniazda RJ11
| PIN | Opis |
|---|---|
| 1 | Mic sygnał |
| 2 | Głosnik out 2 |
| 3 | Głośnik out 1 |
| 4 | Mic GND |
Konfiguracja czujników związanych z pracą pojazdu
Poniżej przedstawiono listę wszystkich wartości parametrów przesyłanych przez urządzenie, które można skonfigurować jako czujniki. Przykładowo, aby skonfigurowac czujnik z napięciem akumulatora:
- Typ czujnika: Czujnik napięcia
- System miar: V
- Parametr: pwr_ext
Dla akcelerometru (w jego przypadku zastosowano przelicznik *100, który należy uwzględnić):
- Typ czujnika: Akcelerometr
- System miar: g
- Parametr: param83/const100
| Nazwa | Typ czujnika | Jednostka | Przelicznik | Parametr |
|---|---|---|---|---|
| Czujnik zapłonu | Czujnik zapłonu | - | - | in1 |
| Cyfrowe wejście 2 | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | - | in2 |
| Cyfrowe wejście 3 | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | - | in3 |
| Analogowe wejście 1 | Czujnik niestandardowy | mV | x1 | adc1 |
| Napięcie źródła zasilania | Czujnik napięcia | V | x1 | pwr_ext |
| Przebieg | Odometr z urządzenia | m | x1 | param199 |
| Podłączenie iButton | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param251 |
| Jazda autoryzowana (iButton podłączony) | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param252 |
| Czujnik nagłego hamowania | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param253 |
| Czujnik nagłego przyspieszania | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param253 |
| Czujnik nagłego skręcania | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param253 |
| Akcelerometr | Akcelerometr | g | x100 | param254 |
Dodatkowo, w przypadku czujnika nagłego hamowania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
| X | a | b |
|---|---|---|
| 0 | 0 | 0 |
| 2 | 0 | 1 |
| 3 | 0 | 0 |
W przypadku czujnika nagłego przyspieszania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
| X | a | b |
|---|---|---|
| 0 | 0 | 0 |
| 1 | 0 | 1 |
| 2 | 0 | 0 |
W przypadku czujnika nagłego skręcania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
| X | a | b |
|---|---|---|
| 0 | 0 | 0 |
| 3 | 0 | 1 |
| 4 | 0 | 0 |
Następnie, należy zapisać wszystkie wartości i jeszcze raz wejśc we właściwości obiektu. W zakładce Jazda Eko należy dodać następujące kryteria:
| Kryterium | Nazwa | Min wartość | Maks wartość | Grzywna | Weryfikator |
|---|---|---|---|---|---|
| Hamowanie, g | Nagłe hamowanie | 0.3 | puste |
10 | Czujnik nagłego hamowania |
| Przyspieszenie, g | Nagłe przyspieszenie | 0.3 | puste |
10 | Czujnik nagłego przyspieszania |
| Skręt, g | Nagłe skręcanie | 0.3 | puste | 10 | Czujnik nagłego skręcania |
Po zapisaniu danych kryteria eco driving zostastaną utworzone. Dodatkowo, możesz zmieniać wartości minimalne oraz grzywnę według swoich potrzeb.
