Teltonika FM5300: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 22 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
*monitorowanie pracy na biegu jałowym | *monitorowanie pracy na biegu jałowym | ||
*monitorowanie pracy tachografu | *monitorowanie pracy tachografu | ||
− | *FMS | + | *odczyt FMS |
*heartbeat | *heartbeat | ||
*możliwość podłączenia sond paliwa | *możliwość podłączenia sond paliwa | ||
Linia 84: | Linia 84: | ||
<br/>[[File:Fm5300m3.jpg|thumb|left|text-bottom|500px|Anteny GPS i GSM podłączyć do złącz jak pokazano na obrazku.]] | <br/>[[File:Fm5300m3.jpg|thumb|left|text-bottom|500px|Anteny GPS i GSM podłączyć do złącz jak pokazano na obrazku.]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
Linia 142: | Linia 194: | ||
== Konfiguracja urządzenia == | == Konfiguracja urządzenia == | ||
+ | |||
+ | Podłączenie urządzenia do Wialonu odbywa się za pomocą aplikacji FM53XX Configurator. | ||
+ | |||
+ | #Z zasilacza 12V należy podłączyć przewód dodatni (do przewodu czerwonego) i ujemny (do przewodu czarnego). | ||
+ | #Przewodem USB podłączyć nadajnik do komputera. | ||
+ | #Pobrać pakiet konfiguracyjny FM5300 ze strony poniżej | ||
+ | |||
+ | [http://diagomatic.pl/urzadzenia/FM5300.zip ''http://diagomatic.pl/urzadzenia/FM5300.zip''] | ||
+ | <ol start="4"> | ||
+ | <li>Zainstalować sterownik USB, a następnie włączyć program FM53XX konfigurator jako administrator.</li> | ||
+ | <li>Wybrać port COM, do którego podłączono urządzenie. Kliknąć Connect, a następnie Load.</li> | ||
+ | <li>Kliknąć Load from File, a następnie wybrać plik FM5300_config.xml</li> | ||
+ | <li>Ustawienia parametrów, które powinno przesyłać urządzenie można dowolnie konfigurować w zakładce IO.</li> | ||
+ | <li>Kliknąć Save. Ustawienia zostaną zapisane na urządzeniu. Następnie Disconnect. Urządzenie może być odłączone.</li> | ||
+ | </ol> | ||
== Instrukcja podłączenia == | == Instrukcja podłączenia == | ||
+ | |||
+ | [[File:FM5300 wiring scheme.png|thumb|left|700px|Podłączenie FM5300 (kliknij, aby powiększyć)]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Przewód do wykrywania zapłonu musi być podłączony w miejscu, w którym doprowadzone jest stałe zasilanie podczas rozruchu silnika. Zazwyczaj jest to przekaźnik. | ||
+ | |||
+ | {| border="1" cellspacing="0" cellpadding="1" style="width:500px;" | ||
+ | |- | ||
+ | ! height="20" width="64" scope="col" | PIN | ||
+ | ! width="64" scope="col" | Kolor przewodu | ||
+ | ! width="69" scope="col" | Funkcja | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 10 | ||
+ | | Brązowy | ||
+ | | - Zewnętrzna bateria | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 9 | ||
+ | | Biało pomarańczowy | ||
+ | | Wyjście 2 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 8 | ||
+ | | Biało brązowy | ||
+ | | Wyjście 3 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 7 | ||
+ | | Biało niebieski | ||
+ | | Analogowe wejście 2 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 6 | ||
+ | | Biało żółty | ||
+ | | Analogowe wejście 4 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 5 | ||
+ | | Biało zielony | ||
+ | | Cyfrowe wejście 2 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 4 | ||
+ | | Różowy | ||
+ | | Cyfrowe wejście 4 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 3 | ||
+ | | Niebieski | ||
+ | | 1Wire zasilanie | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 2 | ||
+ | | Biało czarny | ||
+ | | Can Low | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 1 | ||
+ | | Czarny | ||
+ | | - Zasilanie | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 20 | ||
+ | | Brązowy | ||
+ | | + Zewnętrzna bateria | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 19 | ||
+ | | Purpurowy | ||
+ | | Wyjście 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 18 | ||
+ | | Biało purpurowy | ||
+ | | Wyjście 4 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 17 | ||
+ | | Szary | ||
+ | | Analogowe wejście 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 16 | ||
+ | | Biało szary | ||
+ | | Analogowe wejście 3 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 15 | ||
+ | | Żółty | ||
+ | | Cyfrowe wejście 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 14 | ||
+ | | Biały | ||
+ | | Cyfrowe wejście 3 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 13 | ||
+ | | Zielony | ||
+ | | 1Wire dane | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 12 | ||
+ | | Biało czerwony | ||
+ | | Can High | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" align="right" | 11 | ||
+ | | Czerwony | ||
+ | | + Zasilanie | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | === Opis gniazda RJ11 === | ||
+ | |||
+ | {| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:175px;" | ||
+ | |- | ||
+ | ! height="20" width="30" scope="col" | PIN | ||
+ | ! width="64" scope="col" | Opis | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" style="text-align: center;" | 1 | ||
+ | | Mic sygnał | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" style="text-align: center;" | 2 | ||
+ | | Głosnik out 2 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" style="text-align: center;" | 3 | ||
+ | | Głośnik out 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="20" style="text-align: center;" | 4 | ||
+ | | Mic GND | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | [[File:FM5300 wiring scheme 2.png|RTENOTITLE]] | ||
== Konfiguracja czujników związanych z pracą pojazdu == | == Konfiguracja czujników związanych z pracą pojazdu == | ||
− | <span style="font-size: 13px;"> </span> | + | Poniżej przedstawiono listę wszystkich wartości parametrów przesyłanych przez urządzenie, które można skonfigurować jako [[Obiekty#Czujniki.C2.A0|czujniki]]. Przykładowo, aby skonfigurowac czujnik z napięciem akumulatora: |
+ | |||
+ | *Typ czujnika: Czujnik napięcia | ||
+ | *System miar: V | ||
+ | *Parametr: pwr_ext | ||
+ | |||
+ | Dla akcelerometru (w jego przypadku zastosowano przelicznik *100, który należy uwzględnić): | ||
+ | |||
+ | *Typ czujnika: Akcelerometr | ||
+ | *System miar: g | ||
+ | *Parametr: param83/const100 | ||
+ | |||
+ | {| border="1" cellspacing="1" cellpadding="1" style="width:500px;" | ||
+ | |- | ||
+ | ! height="40" width="178" scope="col" | Nazwa | ||
+ | ! width="64" scope="col" | Typ czujnika | ||
+ | ! width="64" scope="col" | Jednostka | ||
+ | ! width="64" scope="col" | Przelicznik | ||
+ | ! width="119" scope="col" | Parametr | ||
+ | |- | ||
+ | | height="40" width="178" | Czujnik zapłonu | ||
+ | | width="64" | Czujnik zapłonu | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="119" | in1 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="80" width="178" | Cyfrowe wejście 2 | ||
+ | | width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="119" | in2 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="80" width="178" | Cyfrowe wejście 3 | ||
+ | | width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="119" | in3 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="60" width="178" | Analogowe wejście 1 | ||
+ | | width="64" | Czujnik niestandardowy | ||
+ | | width="64" | mV | ||
+ | | width="64" | x1 | ||
+ | | width="119" | adc1 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="40" width="178" | Napięcie źródła zasilania | ||
+ | | width="64" | Czujnik napięcia | ||
+ | | width="64" | V | ||
+ | | width="64" | x1 | ||
+ | | width="119" | pwr_ext | ||
+ | |- | ||
+ | | height="80" width="178" | Przebieg | ||
+ | | width="64" | Odometr z urządzenia | ||
+ | | width="64" | m | ||
+ | | width="64" | x1 | ||
+ | | width="119" | param199 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="80" width="178" | Podłączenie iButton | ||
+ | | width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="64" | x1 | ||
+ | | width="119" | param251 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="80" width="178" | Jazda autoryzowana (iButton podłączony) | ||
+ | | width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="64" | x1 | ||
+ | | width="119" | param252 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="80" width="178" | Czujnik nagłego hamowania | ||
+ | | width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="64" | x1 | ||
+ | | width="119" | param253 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="80" width="178" | Czujnik nagłego przyspieszania | ||
+ | | width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="64" | x1 | ||
+ | | width="119" | param253 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="80" width="178" | Czujnik nagłego skręcania | ||
+ | | width="64" | Niestandardowy czujnik cyfrowy | ||
+ | | width="64" | - | ||
+ | | width="64" | x1 | ||
+ | | width="119" | param253 | ||
+ | |- | ||
+ | | height="40" width="178" | Akcelerometr | ||
+ | | width="64" | Akcelerometr | ||
+ | | width="64" | g | ||
+ | | width="64" | x100 | ||
+ | | width="119" | param254 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Dodatkowo, w przypadku czujnika nagłego hamowania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami: | ||
+ | |||
+ | {| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:350px;" | ||
+ | |- | ||
+ | ! scope="col" | X | ||
+ | ! scope="col" | a | ||
+ | ! scope="col" | b | ||
+ | |- | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | W przypadku czujnika nagłego przyspieszania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami: | ||
+ | |||
+ | {| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:350px;" | ||
+ | |- | ||
+ | ! scope="col" | X | ||
+ | ! scope="col" | a | ||
+ | ! scope="col" | b | ||
+ | |- | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | W przypadku czujnika nagłego skręcania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami: | ||
+ | |||
+ | {| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:350px;" | ||
+ | |- | ||
+ | ! scope="col" | X | ||
+ | ! scope="col" | a | ||
+ | ! scope="col" | b | ||
+ | |- | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | 0 | ||
+ | | 0 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | Następnie, należy zapisać wszystkie wartości i jeszcze raz wejśc we właściwości obiektu. W zakładce ''Jazda Eko należy dodać następujące kryteria:'' | ||
+ | |||
+ | {| border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:600px;" | ||
+ | |- | ||
+ | ! scope="col" | Kryterium | ||
+ | ! scope="col" | Nazwa | ||
+ | ! scope="col" | Min wartość | ||
+ | ! scope="col" | Maks wartość | ||
+ | ! scope="col" | Grzywna | ||
+ | ! scope="col" | Weryfikator | ||
+ | |- | ||
+ | | Hamowanie, g | ||
+ | | Nagłe hamowanie | ||
+ | | 0.3 | ||
+ | | ''puste''<br/> | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Czujnik nagłego hamowania | ||
+ | |- | ||
+ | | Przyspieszenie, g | ||
+ | | Nagłe przyspieszenie | ||
+ | | 0.3 | ||
+ | | ''puste''<br/> | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Czujnik nagłego przyspieszania | ||
+ | |- | ||
+ | | Skręt, g | ||
+ | | Nagłe skręcanie | ||
+ | | 0.3 | ||
+ | | puste | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Czujnik nagłego skręcania | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Po zapisaniu danych kryteria eco driving zostastaną utworzone. Dodatkowo, możesz zmieniać wartości minimalne oraz grzywnę według swoich potrzeb. <span style="font-size: 13px;"> </span> | ||
[[Category:Urządzenia]] | [[Category:Urządzenia]] |
Aktualna wersja na dzień 09:46, 13 wrz 2016
Zaawansowany lokalizator GPS dedykowany do montażu w dużych flotach firm transportowych i profesjonalnych przewoźników. Urządzenie posiada rozbudowany zestaw portów komunikacyjnych (CAN, 2xRS-232), wejścia analogowe (4szt.) i cyfrowe (2szt.). Lokalizator współpracuje z terminalami Garmin oraz oferuje zdalny odczyt danych z tachografów (DDD i K-line) i obsługę FMS w samochodach ciężarowych. Oprogramowanie nadajnika pozwala na konfigurację urządzenia dla 4 profilów użytkownika.Spis treści
Funkcje urządzenia
- monitorowanie pracy na biegu jałowym
- monitorowanie pracy tachografu
- odczyt FMS
- heartbeat
- możliwość podłączenia sond paliwa
- licznik przebiegu
- wsparcie dla przycisku SOS
- wsparcie dla rozmów audio
- wsparcie detekcji temperatury ładunku
- detekcja zapłonu
- monitorowanie napięcia akumulatora
- wsparcie dla kamer
- alarm o odłączeniu urządzenia
- wsparcie dla Garmin
- pomiar przyspieszeń podczas nagłych manewrów
- 4 cyfrowe wejścia
- 4 analogowe wejścia
- 4 cyfrowe wyjścia
- 1-Wire
- 2x RS232
- FOTA
- zewnętrzna antena GPS i GSM
- pamięć 47 615 rekordów
Dane techniczne
Parametr | Specyfikacja |
Wymiary |
104,1 mm 76,8 mm x 31,5 mm |
Waga | 190 g |
Sieć | GSM/GPRS |
Zakres częstotliwości | 850/900/1800/1900 MHz |
Czułość GPS | -160dBm |
Dokładność GPS | 2 m |
Czas szukania sygnału GPS |
Zimny start 35 s Ciepły start 25 s Gorący start 2 s
|
Zakres napięcia | DC 10V - 30V |
Bateria | Wbudowana - 8,4 V 550 mAh |
Temperatura przechowywania | od -40 °C do +60 °C |
Temperatura pracy | od -20 °C do +50 °C |
Instalacja karty SIM
Urządzenie jest gotowe do pierwszej konfiguracji.
Konfiguracja urządzenia
Podłączenie urządzenia do Wialonu odbywa się za pomocą aplikacji FM53XX Configurator.
- Z zasilacza 12V należy podłączyć przewód dodatni (do przewodu czerwonego) i ujemny (do przewodu czarnego).
- Przewodem USB podłączyć nadajnik do komputera.
- Pobrać pakiet konfiguracyjny FM5300 ze strony poniżej
http://diagomatic.pl/urzadzenia/FM5300.zip
- Zainstalować sterownik USB, a następnie włączyć program FM53XX konfigurator jako administrator.
- Wybrać port COM, do którego podłączono urządzenie. Kliknąć Connect, a następnie Load.
- Kliknąć Load from File, a następnie wybrać plik FM5300_config.xml
- Ustawienia parametrów, które powinno przesyłać urządzenie można dowolnie konfigurować w zakładce IO.
- Kliknąć Save. Ustawienia zostaną zapisane na urządzeniu. Następnie Disconnect. Urządzenie może być odłączone.
Instrukcja podłączenia
Przewód do wykrywania zapłonu musi być podłączony w miejscu, w którym doprowadzone jest stałe zasilanie podczas rozruchu silnika. Zazwyczaj jest to przekaźnik.
PIN | Kolor przewodu | Funkcja |
---|---|---|
10 | Brązowy | - Zewnętrzna bateria |
9 | Biało pomarańczowy | Wyjście 2 |
8 | Biało brązowy | Wyjście 3 |
7 | Biało niebieski | Analogowe wejście 2 |
6 | Biało żółty | Analogowe wejście 4 |
5 | Biało zielony | Cyfrowe wejście 2 |
4 | Różowy | Cyfrowe wejście 4 |
3 | Niebieski | 1Wire zasilanie |
2 | Biało czarny | Can Low |
1 | Czarny | - Zasilanie |
20 | Brązowy | + Zewnętrzna bateria |
19 | Purpurowy | Wyjście 1 |
18 | Biało purpurowy | Wyjście 4 |
17 | Szary | Analogowe wejście 1 |
16 | Biało szary | Analogowe wejście 3 |
15 | Żółty | Cyfrowe wejście 1 |
14 | Biały | Cyfrowe wejście 3 |
13 | Zielony | 1Wire dane |
12 | Biało czerwony | Can High |
11 | Czerwony | + Zasilanie |
Opis gniazda RJ11
PIN | Opis |
---|---|
1 | Mic sygnał |
2 | Głosnik out 2 |
3 | Głośnik out 1 |
4 | Mic GND |
Konfiguracja czujników związanych z pracą pojazdu
Poniżej przedstawiono listę wszystkich wartości parametrów przesyłanych przez urządzenie, które można skonfigurować jako czujniki. Przykładowo, aby skonfigurowac czujnik z napięciem akumulatora:
- Typ czujnika: Czujnik napięcia
- System miar: V
- Parametr: pwr_ext
Dla akcelerometru (w jego przypadku zastosowano przelicznik *100, który należy uwzględnić):
- Typ czujnika: Akcelerometr
- System miar: g
- Parametr: param83/const100
Nazwa | Typ czujnika | Jednostka | Przelicznik | Parametr |
---|---|---|---|---|
Czujnik zapłonu | Czujnik zapłonu | - | - | in1 |
Cyfrowe wejście 2 | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | - | in2 |
Cyfrowe wejście 3 | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | - | in3 |
Analogowe wejście 1 | Czujnik niestandardowy | mV | x1 | adc1 |
Napięcie źródła zasilania | Czujnik napięcia | V | x1 | pwr_ext |
Przebieg | Odometr z urządzenia | m | x1 | param199 |
Podłączenie iButton | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param251 |
Jazda autoryzowana (iButton podłączony) | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param252 |
Czujnik nagłego hamowania | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param253 |
Czujnik nagłego przyspieszania | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param253 |
Czujnik nagłego skręcania | Niestandardowy czujnik cyfrowy | - | x1 | param253 |
Akcelerometr | Akcelerometr | g | x100 | param254 |
Dodatkowo, w przypadku czujnika nagłego hamowania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
X | a | b |
---|---|---|
0 | 0 | 0 |
2 | 0 | 1 |
3 | 0 | 0 |
W przypadku czujnika nagłego przyspieszania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
X | a | b |
---|---|---|
0 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 |
2 | 0 | 0 |
W przypadku czujnika nagłego skręcania w zakładce Tablica obliczeń należy wypełnić 3 wiersze wartościami:
X | a | b |
---|---|---|
0 | 0 | 0 |
3 | 0 | 1 |
4 | 0 | 0 |
Następnie, należy zapisać wszystkie wartości i jeszcze raz wejśc we właściwości obiektu. W zakładce Jazda Eko należy dodać następujące kryteria:
Kryterium | Nazwa | Min wartość | Maks wartość | Grzywna | Weryfikator |
---|---|---|---|---|---|
Hamowanie, g | Nagłe hamowanie | 0.3 | puste |
10 | Czujnik nagłego hamowania |
Przyspieszenie, g | Nagłe przyspieszenie | 0.3 | puste |
10 | Czujnik nagłego przyspieszania |
Skręt, g | Nagłe skręcanie | 0.3 | puste | 10 | Czujnik nagłego skręcania |
Po zapisaniu danych kryteria eco driving zostastaną utworzone. Dodatkowo, możesz zmieniać wartości minimalne oraz grzywnę według swoich potrzeb.